Krátce - archív

26. 6. 
Salesforce a Google Cloud – spolu za umělou inteligencí

Rozšíření strategického partnerství, které má firmám pomoci využívat data a umělou inteligenci k poskytování personalizovanějších zákaznických zkušeností, lepšímu porozumění chování zákazníků a efektivnějším kampaním s nižšími náklady v oblasti marketingu, prodeje, služeb a obchodu, oznámily společnosti Salesforce a Google Cloud. Dvě nové inovace v oblasti dat a AI přinesou sdílení dat v reálném čase s rozšířenými možnostmi prediktivní a generativní AI, takže firmy budou moci využívat svá data a vlastní modely AI k lepšímu předvídání potřeb zákazníků a snížení nákladů, rizik a složitosti synchronizace dat napříč platformami.

23. 6. 
Coface vyhodnotila Siemens jako nejstabilnější firmu v České republice

V rámci slavnostního galavečera 29. ročníku CZECH TOP 100, který se uskutečnil 22. června ve Španělském sále Pražského hradu, vyhlásila společnost Coface i výsledky prestižního žebříčku CZECH Stability Award, který sestavila na základě své unikátní analýzy. Vítězem této kategorie a nestabilnější firmou u nás se stala společnost Siemens. Coface předala na galavečeru i certifikáty TOP SPOLEHLIVÁ FIRMA, které získaly společnosti FTV Prima, ORLEN Unipetrol a LogEx Logistics. Ocenění NEJSTABILNĚJŠÍ FIRMA – Czech Stability Award je určeno pro deset nejstabilnějších firem z první stovky největších českých firem podle obratu z žebříčku CZECH TOP 100. A to na základě hodnocení rizikovosti analytiky společnosti Coface, platební morálky a historie. Model zároveň poskytuje nezávislý pohled na současný stav firem, jejich finanční situaci a obchodní rizika.

22. 6. 
M2C Holding vyplouvá na cestu inovací s akvizicí Good Sailors

Společnost Good Sailors, orientovaná na oblast IT konzultací a vývoje aplikací, se po dlouhé spolupráci s holdingem M2C stane jeho součástí. Zařadí se tak mezi subjekty spadající pod značku Innovis, která je součástí holdingu a je partnerem pro transformaci budov ze starých způsobů řešení na nové a inovativní. Hlavním přínosem, které tyto inovace zákazníkům přinášejí, je zvýšení efektivity provozu a snížení nákladů.

21. 6. 
Za jak dlouho lze hacknout firmu s miliardovým obratem? Už za hodinu!

Jak moc se chrání společnosti a organizace, které jsou součástí kritické infrastruktury státu, před kyber útoky? Ač by většina z nich odpověděla, že kybernetické bezpečnosti věnují zvýšenou pozornost, zkušenost společnosti APPSEC, specializující se na automatizované penetrační testy s využitím technologií používaných skutečnými hackery, říká něco jiného. Jejich nástroji se podařilo prolomit do interní sítě společnosti s miliardovým rozpočtem za jednu hodinu. Na pražské konferenci Quibit o tom informoval spoluzakladatel APPSEC Adam Paclt. „Šlo o našeho nultého zákazníka, firmu s miliardovými tržbami, součást kritické infrastruktury státu. Během hodiny jsme se dostali k seznamu zaměstnanců, k soukromým certifikátům SSL, kompromitovali jsme interní infrastrukturu a VPN, automatizovaně jsme byli schopni využívat několik jejich serverů, včetně hlavních serverů DB. Na analýzu výsledků penetračního testu nám stačil den,“ přiblížil Adam Paclt. Nástroj společnosti APPSEC umožňuje penetrační testy, simulující reálné hackerské útoky a využívající dostupných zdrojů a nástrojů včetně „komerčních“ exploitů a technologií dostupných pouze na Darknetu. Závěr? Neberte ochranu vaší firmy lehkomyslně...

20. 6. 
78 % předních maloobchodních firem v Evropě má i přes pokračující inflaci dobré vyhlídky na růst

Takové období finanční nejistoty, jako je dnes, jsme nezažili od finanční krize v letech 2008–2009. A přitom máme před sebou další obtížný rok, který se vyznačuje též vysokými náklady a spotřebitelskou poptávkou omezenou inflací. Maloobchodníci se sice připravují na zpomalení trhu, ale zároveň i na jeho případné oživení. Společnost Salesforce proto vydala zprávu European Retailers Chart a Path to Profitable Growth, která poskytuje komplexní přehled problémů a investičních priorit vrcholných manažerů maloobchodních společností. Jak shrnuje Lori Steeleová, prezidentka a CRO společnosti Salesforce EMEA: „Dozvěděli jsme se, že maloobchodníci musí posílit své základy, aby zvládli dnešní období nejistoty, a zároveň by měli přijmout opatření na podporu budoucího růstu.“

19. 6. 
Češi šetří a tržby obchodníků klesají

Přinášíme stručný komentář odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic k vývoji tržeb v maloobchodu v dubnu: „Češi stále více šetří. Tržby v obchodech totiž klesají již dvanáctý měsíc v řadě. V dubnu se meziročně maloobchodní tržby snížily o 7,7 %, a to napříč všemi hlavními sortimentními skupinami. Například obchodům s výrobky pro domácnost klesly meziročně tržby dokonce o 16,5 %. České domácnosti tíží inflace, kterou se stále ještě zcela nepodařilo dostat pod kontrolu, a tedy i růst cen zboží a služeb včetně energií. Omezování spotřeby se pak logicky promítá do prázdnějších kas obchodníků. Není divu – průměrná hrubá mzda sice v prvním čtvrtletí vzrostla meziročně o 8,6 % na 41 265 korun, reálně se však vinou inflace výdělky snížily o 6,7 %. Kupní síla Čechů tak již druhým rokem klesá a je nejnižší za šest let,“ uvádí Petr Kymlička, partner poradenské skupiny Moore Czech Republic. „Nečekáme proto, že by ve vývoji tržeb v dohledné době nastal výraznější obrat. Vedle poklesu reálných příjmů totiž do uvažovaní domácností vstoupil další faktor, který je přiměl odložit větší výdaje: nejistota, jak se promítnou v jejich peněženkách chystaná vládní opatření na ozdravení státního rozpočtu.“

16. 6. 
Ze Sodexo Benefity se stane Pluxee

Sodexo Benefity (Sodexo Benefits and Reward Services) dostává nové jméno Pluxee proto, aby:
• lépe pomohl firmám se změnami na pracovním trhu a s očekáváním jednotlivých zaměstnanců v oblasti well-beingu a pracovního naplnění,
• podpořil svou strategii růstu prostřednictvím vytvořením větší hodnoty pro všechny cílové skupiny,
• připravil projekt osamostatnění společnosti a jejího vstupu na burzu, který skupina Sodexo oznámila 5. dubna 2023.

Aurélien Sonet, CEO Pluxee k tomu uvedl: „Pluxee je nová digitální, optimistická a inovativní značka, která ztělesňuje naši vizi a silné ambice na rostoucím trhu. S touto novou značkou vystupujeme z řady takoví, jací jsme. Naše silnější identita bude klíčovým rozlišovacím prvkem pro naše klienty a partnery a pro přilákání nových talentů, zejména v digitální oblasti.“

15. 6. 
Veeam jmenoval Kacy Hassackovou na pozici ředitelky pro oblast lidských zdrojů a firemní kultury

Společnost Veeam Software jmenovala Kacy Hassackovou na pozici Chief People and Culture Officer (CPC). Kacy nastupuje do společnosti Veeam, aby vedla všechny záležitosti týkající se lidí, včetně získávání a péče o talenty, rozvoje vedoucích pracovníků, iniciativ v oblasti diverzity, rovnosti a začleňování (DEI), angažovanosti zaměstnanců a toho, aby se společnost Veeam stala nejlepším místem pro kariérní růst a umožnila každému přinést do práce to nejlepší, co v něm je.

14. 6. 
ČSSZ spolupracuje se společností Kyndryl na modernizaci sociálního zabezpečení v rámci vize digitální budoucnosti

Měnící se demografická situace s prodlužující se délkou života a vyšším procentem lidí v důchodovém věku vytváří zvýšený tlak na systémy sociálního zabezpečení a potřebu poskytovat služby a informace rychle a efektivně všem občanům. Česká správa sociálního zabezpečení (ČSSZ) proto uzavřela čtyřletou smlouvu se společností Kyndryl, poskytovatelem služeb v oblasti IT infrastruktury, na služby zajišťující provoz a rozvoj systému centrálního úložiště informací. Systém poskytuje služby správy informací a další platformní služby pro automatizované informační agendy ČSSZ v oblasti sociálního zabezpečení. Zajistí kvalitní digitální rozvoj agend tak, aby byly efektivní pro stát a přínosem pro občany. Nová řešení dokonce umožní snížit provozní IT náklady.

14. 6. 
Anytime Business: auta pro firemní i soukromé účely bez závazků

Malým a středním firmám, které potřebují automobil jen občas nebo nevědí kolik v daném období budou automobilů potřebovat, se vyplatí využít služeb carsharingu. Přepravu mají vyřešenou bez starostí a zbytečných nákladů a zaměstnancům je nabízejí pro vlastní potřebu jako benefit. To může ocenit mnoho firem v Praze, kdy je složité a drahé parkovat na placených zónách. S Anytime lze zadarmo parkovat na modrých, fialových i oranžových zónách ve všech městských částech. Firma se službou Anytime Business ušetří za pořizování a provoz firemních aut, má k dispozici přesně tolik aut, kolik potřebuje, nemusí se vázat a službu může kdykoliv přerušit či zrušit. Má i přehled o nákladech na pracovní cesty. V době boje o zaměstnance a budování ekologické firemní kultury tento způsob dopravy mohou využít jako zaměstnanecký benefit, který navíc šetří životní prostředí.

12. 6. 
Česko a Slovensko má historicky první e-commerce osobnost

Historicky prvním výhercem nové ankety EXEC E-commerce osobnost se stal Tomáš Braverman reprezentující Heureka Group. Z kandidátů nominovaných veřejností vybírala výherce odborná porota. Aktuálně působí v České republice více než padesát tisíc e-shopů a onlinu začali věnovat větší pozornost i do té doby „klasičtí“ kamenní prodejci. Do ankety mohly být nominovány osobnosti, které svým vlivem ovládají český a slovenský trh.

Konečné výsledky:

První místo: Tomáš Braverman - Heureka Group

Druhé místo: Zbyněk Kocián - Notino

Třetí místo: Václav Staněk - Vasky

9. 6. 
ESG aktivity realitní skupiny Českomoravská Nemovitostní nově zastřešuje Lucie Půžová

Česká realitní skupina Českomoravská nemovitostní jmenovala do vytvořené pozice konzultanta pro udržitelnost zkušenou manažerku s bohatou praxí v odvětví financí, realit a FMCG Lucii Půžovou. Jejím úkolem bude rozvíjet stávající aktivity v oblasti udržitelnosti a ESG a připravit a následně řídit komplexní ESG strategii celé skupiny, která má ve správě aktiva přesahující hodnotu 14 miliard korun. Ve své nové pozici bude úzce spolupracovat se všemi odděleními tak, aby zajistila hladkou integraci udržitelných praktik do veškerých činností skupiny – od nákupu, přes office management až po správu jednotlivých objektů. Odbornice na problematiku investičních projektů v oblasti nemovitostí Lucie Půžová se na pozici konzultantky pro udržitelnost přesouvá z investičního oddělení, kde od roku 2018 zajišťovala investiční procesy a zajišťovala efektivní alokaci kapitálu skupiny.

8. 6. 
Marek Beran, posila Sloneeku

Pozici chief revenue officer v HRIS start-upu Sloneek, který se ve firmách zaměřuje na digitalizaci, automatizaci a analýzu personální agendy a HR procesů, nově obsadil Marek Beran (36). Jeho cíl je udělat ze Sloneeka evropské TOP 3 řešení a stát se jedním z technologických lídrů v oboru HR – například s novými funkcemi, které do praxe personalistů efektivně zavádějí umělou inteligenci. Opřít se může o zkušenosti spojené s řízeném růstu řady mezinárodních technologických projektů. Pod novou pozicí Marka Berana se sloučí manažerské kompetence, které se podílejí na tržbách a růstu. Spolu s jednotlivými odděleními a jejich manažery bude nastavovat cíle a kontrolovat klíčové parametry v oblasti marketingu, obchodu nebo správy zákaznického portfolia – tedy customer care a celkové ekonomiky klientské báze. Využít chce především svoje zkušenosti se škálováním a rychlým růstem v oblasti B2B SaaS společností, jako byl Rossum nebo CloudTalk.

7. 6. 
Knihobot s novým CMO Radkem Hudákem

Na pozici marketingového ředitele knižního secondhandu Knihobot pro český i zahraniční trh nastupuje Radek Hudák. Jeho hlavní misí je vybudovat marketingový tým, jež bude mít na starosti budování značky a tvorbu kampaní v České republice i v zahraničí. Radek Hudák (33) přichází do Knihobotu na pozici CMO ze Shoptetu, kde působil pět let. Za sebou má i práci pro Slevomat, kde vedl marketing a zakončil ji úspěšným exitem firmy do rukou Secret Escapes za 1,5 miliardy korun. V Knihobotu bude budovat značku i v zahraničí – vloni Knihobot vstoupil na Slovensko a letos expandoval do Rakouska a Německa. To sebou nese rozšíření týmu, ale i vytvoření komunikační a marketingové strategie, které podpoří rozjezd služby i u zahraničních zákazníků. Hudák tak zúročí své znalosti zahraničního trhu i e-commerce.

6. 6. 
Skupina Moore koupila mladoboleslavskou Střední školu Spektrum a navazuje na trend spolupráce zaměstnavatelů se školami

Poradenská skupina Moore Czech Republic odkoupila stoprocentní podíl ve Střední škole Spektrum, která se nachází v Mladé Boleslavi. Pro skupinu se jedná o další krok v její dlouhodobé podpoře oblastí počátečního a dalšího vzdělávání. Její součástí je společnost Moore Academy, která zastřešuje vzdělávací aktivity firem S-COMP Centre CZ a DataScript a jež tímto krokem významně posiluje. Mladoboleslavská střední škola Spektrum funguje přes 25 let a studentům nabízí tři maturitní obory. Skupina Moore Czech Republic se kromě realizace přímých vzdělávacích aktivit podílela na pilotním celostátním projektu zavádění modulárních rekvalifikací KVASAR nebo uzavřela partnerství s několika tuzemskými univerzitami, mezi něž patří například vysoká škola Sting nebo Česká zemědělská univerzita. Spolupráce mezi firmami a školami jsou v České republice na vzestupu, propojení vzdělávání s praxí je výhodné pro všechny zúčastněné strany.

5. 6. 
Počet nabídek prací na dálku v Česku klesá, IT se vrací k práci v kancelářích

No Fluff Jobs, portál s nabídkami pracovních pozic v IT, zaznamenal výrazný posun v pracovních modelech mezi IT specialisty. Podle nejnovějších dat z prvního čtvrtletí 2023 dochází v České republice k přechodu od práce na dálku k hybridnímu modelu. Možnost pracovat zcela na dálku firmy nyní nabízejí o 50 % méně než před rokem. Odvětví se tak v tomto ohledu navrací do doby před covidovou pandemií. Stejný trend společnost zaznamenává i v Polsku a Maďarsku.

2. 6. 
Luigi’s Box posiluje produktový tým o Romana Duška

Slovenská technologická firma Luigi’s Box, která se specializuje na zvyšování prodejů e-shopů, pokračuje v růstu a evropské expanzi. Nově její řady rozšířil expert na online vyhledávání Roman Dušek na pozici head of search. Online vyhledáváním se Dušek zabývá již přes patnáct let, do Luigi’s Box přechází z pozice šéfa vyhledávání v Mall Group. Obdobnou pozici přitom dříve zastával také v Seznamu. Do slovenské technologické firmy, která pomáhá e-shopům zvyšovat prodeje pomocí umělé inteligence, nastupuje na vedoucí pozici vyhledávání.

1. 6. 
PR manažerkou a tiskovou mluvčí českého zastoupení Škoda Auto je Michaela Sklenářová

Michaela Sklenářová přebírá v rámci českého zastoupení automobilky Škoda Auto zodpovědnost za komunikační aktivity na domácím trhu. Střídá tak Pavla Jínu, který bude zastávat v oddělení Komunikace podniku pozici tiskového mluvčího se zodpovědností za celosvětovou komunikaci prodejních a finančních výsledků, aktivit na mezinárodních trzích a také globálních sponzoringových aktivit Škoda Auto. Michaela Sklenářová má magisterský titul v oboru Mediální studia z Metropolitní univerzity Praha a působila od roku 2018 v agenturním prostředí na pozici project executive pro projekty Komunikace produktu Škoda Auto. Od loňska zastávala pozici produktové tiskové mluvčí Škoda Auto, přičemž měla na starosti celosvětovou komunikaci modelů Fabia, Kamiq a Scala. Ve své nové funkci bude zodpovědná za komunikaci značky Škoda na českém trhu.

31. 5. 
Společnost TPA spustila Tax-Checker, nástroj pro daňovou orientaci ve 12 zemích střední a východní Evropy

Poradenská společnost TPA spustila web www.tax-checker.com. Ten byl vytvořen, aby pomohl podnikatelům a investorům v regionech střední a východní Evropy se zorientovat ve všech daňových povinnostech. Řada intuitivně nastavených funkcí vede k vyhledávání informací k DPH, dani z příjmu, termínům podání, daňovým sazbám a úlevám či informacím pro zamezení dvojího zdanění. Možné je využít i daňového poradenství a podpory v oblasti daňových zákonů v jednotlivých zemích. Skupina TPA proto spustila web tax-checker pro správu daní a ucelený zdroj informací v daňových systémech České republiky, Slovenska, Rakouska, Albánie, Bulharska, Polska, Slovinska, Chorvatska, Rumunska, Černé Hory, Srbska a Maďarska.

30. 5. 
Polovina Čechů se při návštěvě podniků nijak neomezuje

Inflace dveře restaurací a hospod nezavírá – Češi podniky navštěvují navzdory zdražování. To ukázal průzkum společnosti Qerko, do kterého se zapojilo 2500 uživatelů aplikace. Z něj vyplývá, že i přes zdražování potravin a služeb lidé podniky stále navštěvují a že polovina z nich přitom během svých návštěv nešetří. Necelá polovina hostů však více hledí na své výdaje, což se odráží v nižší frekvenci návštěv podniků, nebo ve výši útraty. Přesto třetina hostů zavítá do restaurace jednou až dvakrát týdně, 13 % dokonce častěji než čtyřikrát. Třetina z dotazovaných navštěvuje podniky alespoň jednou měsíčně. 48 % hostů se však v důsledku rostoucí inflace při návštěvě podniku omezuje. 28 % z nich navštěvuje restaurace méně často a dalších 20 % utratí méně než dříve. K hlavnímu jídlu si například odpustí nápoj či polévku.

29. 5. 
Firmy z Moravskoslezského kraje tvoří 10 % úspěšných exportních případů agentury CzechTrade

Na celkové hodnotě úspěšných exportních případů za pomoci agentury na podporu obchodu CzechTrade se podílejí také české firmy z Moravskoslezského kraje. S pomocí CzechTrade jich úspěšně exportovalo nebo exportuje celkem 114 nejčastěji do Německa, loni se firmy začaly soustředit i na Spojené arabské emiráty nebo USA. CzechTrade pomáhá firmám v exportu asistencí na zahraničních trzích, pořádáním vzdělávacích akcí či poskytováním konzultací v regionu v rámci Roadshow. CzechTrade od roku 2005 zaznamenává celkem 3410 úspěšných exportních případů. „Zájem o export v Moravskoslezském regionu byl vždy, o čemž svědčí fakt, že jsme pro tamější firmy celkem zpracovali 2191 zakázek. Firmám v teritoriích pomáhají naše dlouhodobé zkušenosti a perfektní znalost prostředí, firmy tak díky tomu mohou získat drahocenné kontakty, kterých mohou využít pro své byznysové aktivity,“ říká Radomil Doležal, generální ředitel CzechTrade.

26. 5. 
NIS-2 zpřísní nároky na kybernetickou bezpečnost pro většinu IT poskytovatelů či jejich zákazníků

Společnost GFI Software uvedla, že připravovaná směrnice EU v oblasti kybernetické bezpečnosti přinese nové nároky na IT bezpečnost pro řadu organizací včetně poskytovatelů IT. Při dotazování lokálních prodejních partnerů se NIS-2 dotkne až dvou třetin z nich nebo jejich koncových zákazníků. NIS-2 je zaměřena na posílení IT bezpečnosti evropských organizací kritické infrastruktury (energetika, zdravotnická zařízení, dopravní infrastruktura, finanční organizace, výroba apod.), a to nejen na finální dodavatele, ale také na všechny subjekty v jejich dodavatelském řetězci. Cílem je eliminovat či minimalizovat následky útoků na kritickou či důležitou infrastrukturu. Hlavním cílem směrnice je unifikace a harmonizace kybernetické bezpečnosti napříč Evropou a vytvoření jednotného přístupu ke kybernetickým hrozbám pro důležité sektory. Podle odhadů se NIS-2 v rámci celé EU dotkne zhruba 160 000 subjektů, přičemž její implementace v ČR bude vyžadována již od října 2024. Jedním z nástrojů GFI je GFI LanGuard pokrývající důležité požadavky NIS-2, jako je auditování a reportování sítě, v rámci které dokáže rozpoznat zařízení v síti a využívaný software, hodnotit zranitelnosti a distribuovat záplaty.

25. 5. 
Důvěra v českou ekonomiku v květnu ochladla

Přinášíme komentář odborníků z poradenské skupiny Moore Czech Republic k vývoji Indexu důvěry v ekonomiku: „Důvěra v českou ekonomiku v květnu ochladla u podnikatelů i u spotřebitelů. Index důvěry klesl z dubnových 97,2 na květnovou hodnotu 94,1. Souhrnný indikátor důvěry podnikatelů v ekonomiku se snížil o 2,8 bodu na hodnotu 95,2, nejhlubší ochlazení důvěry se projevilo v průmyslu (–8,2 bodu). Kritickým signálem byly údaje o průmyslové produkci, která rostla jen díky výrobě aut. Ve většině ostatních průmyslových odvětví poklesla, a v březnu se poprvé od podzimu roku 2021 v meziročním srovnání snížila hodnota nových zakázek. Tahoun růstu průmyslové výroby – automobilový průmysl – těžil v letošních prvních měsících z odložené poptávky z doby čipové krize. Až se poptávka vyčerpá, bude automobilový průmysl při stagnaci ostatních odvětví a velmi opatrně utrácejících domácnostech obtížně hledat další růstový impuls. Podle vývoje indexu důvěry si tento problém uvědomují i manažeři firem,“ uvedl partner Moore Czech Republic Petr Kymlička. „I když se českému průmyslu podařilo do jisté míry přizpůsobit výkyvům na trhu s energiemi, výpadkům dodávek a krizi způsobené válkou na Ukrajině, nemá ještě vyhráno, tomu napovídá i vývoj indexu důvěry, jež u spotřebitelů klesl o 4,4 bodu na 88,5. To lze chápat jako korekci překvapivého růstu z minulého měsíce. Může v tom ale hrát roli i obava domácností z vývoje ekonomiky. V době sběru dat pro index probíhala diskuse ohledně vládního ozdravného balíčku a nejistota ohledně dopadů na peněženky spotřebitelů, což mohlo přispět k poklesu indexu.“

24. 5. 
Novým ředitelem marketingu Mall a CZC je Jan Suchý

Na pozici marketingového ředitele pro značky Mall a CZC nastupuje Jan Suchý (42). Nový ředitel má za sebou přes patnáct let zkušeností z agenturního prostředí – od tvorby a realizací marketingových strategií v nadnárodních agenturách až po založení a vedení agentury vlastní. V Mall Group bude mít Suchý na starost veškeré marketingové aktivity spojené s dalším směřováním značek CZC i Mall napříč všemi zeměmi, kde je skupina aktuálně aktivní. Suchý působil v několika mediálních agenturách, jako je např. globální společnost Omnicom Media Direction. Jeho další profesní kroky směřovaly ke spoluzaložení vlastní mediální agentury zaměřené na online marketing, v jejímž vedení strávil dva roky. Necelé tři roky působil také ve společnosti Wavemaker. Ve společnosti Mall působil Suchý již před svým nástupem na pozici ředitele marketingu, dva a půl roku totiž ve firmě vedl tým mediálního plánování.

23. 5. 
Michal Čarný končí ve vedení českého a slovenského Mastercardu

Generální ředitel společnosti Mastercard pro Českou republiku a Slovensko Michal Čarný se rozhodl po sedmi letech své působení ve společnosti neprodloužit a zaměřit se na nové kariérní příležitosti. Jeho mandát tak 31. srpna 2023 skončí. V Mastercard pracoval nejdříve jako ředitel rozvoje obchodu pro Česko, Slovensko a Rakousko a během posledních čtyř let jako generální ředitel zodpovědný za český a slovenský trh.

22. 5. 
TikTok zakázán v americkém státě Montana

Montana je první americký stát, který vyhlásil úplný zákaz TikToku od ledna 2024. To vyvolává pochybnosti a otázky ohledně svobody projevu, kromě diskutované protiústavnosti není zřejmé, jak přesně by bylo možné nařízení vymáhat. „Zákon vyvolal otázky ohledně svobody a dopadu na soukromé vlastnictví. Pokud budou muset TikTok stáhnout z nabídky i důvěryhodné obchody, uživatelé začnou hledat jiné cesty, jak aplikaci stáhnout, což přinese riziko nových hrozeb. Zákaz povede k vytvoření nejrůznějších falešných verzí TikToku, které mohou šířit malware i škodlivý obsah. Pro obchody bude složité i zajistit, aby aplikaci nebylo možné stahovat v jednom konkrétním státě. TikTok by zákonu mohl vyhovět snadněji, protože kontroluje software a může upravit nastavení na základě geografické polohy nebo IP adres uživatelů. Teoreticky by mohl zablokovat všechny lidi z Montany na základě jejich polohy, tento typ omezení lze ale snadno obejít pomocí VPN. Jak lze podobné zákazy obelstít vidíme i u ChatGPT. Už v roce 2020 jsme varovali před zranitelnostmi v TikToku, které mohli hackeři využít k manipulaci s daty, k nabourání do soukromí a ke krádežím osobních dat. Každopádně nový zákon má platit až od příštího roku a do té doby je nutné zodpovědět všechny zásadní otázky o bezpečnosti, ochraně i svobodě uživatelů,“ říká Petr Kadrmas, Beyond the Perimeter Security Expert z Check Point Software Technologies.

19. 5. 
Aplikace lákající na ChatGPT kradou uživatelům tisíce dolarů

Sophos, inovátor v oblasti poskytování kybernetické bezpečnosti formou služby, odhalil několik aplikací, které se vydávaly za legitimní chatboty založené na službě ChatGPT a účtovaly uživatelům přehnané poplatky, jež jim přinášely tisíce dolarů měsíčně. Jak je podrobně popsáno v nejnovější zprávě expertního týmu Sophos X-Ops „Mobilní aplikace typu ,FleeceGPT‘ se zaměřují na zájemce o umělou inteligenci a vydělávají na nich peníze“ se tyto aplikace objevily v obchodech Google Play i Apple App Store, a protože jejich bezplatné verze mají téměř nulovou funkčnost a neustále zobrazují reklamy, nutí nic netušící uživatele, aby se přihlásili k předplatnému, které může stát stovky dolarů ročně.

18. 5. 
CEIP spustil ve spolupráci se skupinou CONSEQ otevřený podílový fond kvalifikovaných investorů

Investiční skupina Central Europe Industry Partners (CEIP) spustila ve spolupráci se skupinou CONSEQ nový otevřený podílový fond kvalifikovaných investorů CEIP II fond fondů. Podkladový private equity fond CEIP II se zaměřuje na malé a střední průmyslové a technologické podniky zejména v České a Slovenské republice a aktuálně spravuje přibližně jednu miliardu korun. Prostřednictvím nového fondu kvalifikovaných investorů CEIP II fond fondů tak mohou na tomto private equity fondu participovat i menší investoři. Investice jsou možné od 1 milionu korun, případně od 100 000 korun v kombinaci s investicemi do ostatních fondů kvalifikovaných investorů obhospodařovaných skupinou CONSEQ. První upisovací období fondu začíná v květnu a bude trvat do konce července 2023. Pokud do té doby nebude dosažen maximální objem podkladového fondu 1,5 mld. korun, je možné přizvat investory až do konce roku 2023, ale již ne za upisovací kurz, ale za aktuální tržní hodnotu.

17. 5. 
S rozvojem byznysu DX Heroes v Severní Americe pomůže Aleš Míka

Český startup DX Heroes, zaměřený na zlepšování vývojářské zkušenosti a spolupráce ve firmách, má posilu. Aleš Míka se přidává k současnému leadershipu na pozici strategického poradce, kde bude startupu pomáhat s obchodní strategií a change managementem. Cílem je i zefektivnění interních procesů, expanze do USA a Kanady a celkové ukotvení byznysu. Míka přináší téměř desetileté zkušenosti ze společností ČEZ, Komerční banky či DEPO Ventures, v posledních pěti letech se soustředil na startupy. Díky tomu má vhled jak do korporátního prostředí, tak do kreativnějšího startupového světa, a zvládá tyto dva protipóly efektivně propojovat. Své zkušenosti předává startupům mimo jiné na mentoringových akcích.

16. 5. 
Nepeněžní benefity podruhé

Josef Jankovský, HR ředitel Vuch rovněž komentuje zrušení benefitů a dopad na podniky: „Vládní návrh samozřejmě vnímáme. Pokud zruší zvýhodnění benefitů pro zaměstnavatele, řada nejen velkých, ale i středních a malých firem o takové benefity ztratí zájem. Budou v ten okamžitě ztrácet smysl a přidanou hodnotu pro zaměstnavatele i samotné zaměstnance. Pro střední firmy našeho rozsahu je velmi složité přinášet zaměstnancům benefity, které umí zkvalitnit jejich volný čas a odpočinek. S tím je spojený složitější hiring, protože díky části benefitů se může zaměstnavatel odlišit od konkurence. Navíc tyto benefity tvoří druhou část odměny, která se pravděpodobně bude muset promítnout ve výplatě, což bude mít za následek zvednutí mzdových nákladů firmy. Za nás je to krok zpět a nedomyšlený krok vlády, který může mít negativní dopad nejen na zaměstnavatele, kteří jsou v tomto směru aktivní, ale i pro samotné zaměstnance, kteří rádi firemní benefity využívají.“