Krátce - archív

18. 5. 
CEO Knihobotu pro slovenský trh se stal Matúš Karaffa

Matúš Karafa (37) stojí za projekty jako Feedo, Peevo, Juring nebo Urban Farmers. Nyní přichází naučit Slováky vracet knížky do oběhu. Sedm let působil jako spoluzakladatel a CEO jednoho z největších e-shopů s dětským zbožím Feedo.cz, který vybudoval a dostal na obrat přes 600 milionů korun. Následně na to navázal řadou projektů, jako třeba inovativní rozvoz točeného piva Peevo.cz v době pandemie či stavba hydroponické farmy v rámci projektu Urban Farmers. Nyní bude působit jako CEO slovenské pobočky knižního secondhandu Knihobot.cz a bude zodpovědný za kompletní rozjezd lokálního trhu, stavbu týmu, přípravu marketingových kampaní a zajištění kontaktních míst pro zákazníky ve formě vlastní výdejny v Bratislavě nebo sítě partnerů, u kterých bude možné nechávat přečtené knihy.

17. 5. 
Investiční skupina PPF představuje nového šéfa telekomunikací a médií

Telekomunikační a mediální divize skupiny PPF bude mít od července nového šéfa, indického manažera Baleshe Sharmu. Bude odpovídat za řízení a rozvoj telekomunikačních operátorů, poskytovatelů telekomunikační infrastruktury a provozovatelů televizních stanic PPF ve střední a jihovýchodní Evropě. Za tím účelem se stěhuje do Prahy z Johannesburgu, kde vedl společnost Vodacom South Africa. Sharma převezme od končícího CEO PPF Ladislava Bartoníčka funkci CEO PPF Telecom Group. Od loňského dubna zastával Bartoníček obě funkce (CEO skupiny PPF a CEO PPF Telecom Group) souběžně. Nyní Bartoníčka na pozici CEO PPF střídá Jiří Šmejc.

16. 5. 
CzechTrade slaví 25. výročí

Česká agentura na podporu obchodu CzechTrade si připomíná 25 let od svého založení. Za dobu své existence představila světu více než 3200 úspěšných exportních projektů z České republiky. Pro české exportéry CzechTrade zrealizoval celkem 35 545 zakázek a zajistil konkrétní obchodní příležitosti formou 42 570 poptávek firem z celého světa. CzechTrade je součástí vládní podpory exportu a poskytuje informační a asistenční služby českým firmám, které podnikají na zahraničních trzích. Při pomoci českým exportérům se CzechTrade opírá o vlastní zahraniční síť, která čítá 50 kanceláří působících pro 57 zemích na pěti kontinentech. Ročně poskytnou ředitelé zahraničních kanceláří a místní kvalifikovaní odborníci v průměru 4500 konzultací na exportní témata. Jednoznačně mezi nejoblíbenější služby, které ročně využije až 800 firem, a které realizují přímo specialisté ze zahraničí, patří ověření zájmu o výrobek a společné prezentace na veletrzích po celém světě.

13. 5. 
Halíček vede KPMG ve střední a východní Evropě

Novým předsedou a řídícím partnerem sítě KPMG ve střední a východní Evropě (CEE) byl zvolen Radek Halíček, řídící partner české KPMG. Bude mít zodpovědnost za kanceláře v 15 zemích. Halíček chce posílit kolektivní strategii KPMG a postavení regionu CEE v rámci globální sítě. Ze sítě KPMG v CEE chce udělat firmu s obratem více než miliardy eur. Zaměří se i na pokračování pomoci, kterou středoevropští zaměstnanci KPMG poskytli kolegům z Ukrajiny. Za prioritu považuje i spolupráci na globálním závazku KPMG ohledně dosažení uhlíkové neutrality. Halíček pracuje v KPMG od roku 2006. V roce 2016 se stal řídícím partnerem s celkovou odpovědností za činnost KPMG v České republice. Absolvoval Právnickou fakultu Univerzity Karlovy, studoval technické obory, účetnictví a management. Je členem dozorčí rady Nadačního fondu Neuron, který podporuje vědu.

12. 5. 
Chytrý telefon nebo hodinky používá k placení už třetina Čechů

Každý třetí Čech už použil svůj chytrý mobil k zaplacení útraty a kdo už si na placení mobilem zvykl, používá ho v průměru při každé druhé transakci. Trendem jsou i platby chytrými hodinkami. Přes to ale možností číslo jedna pro Čechy zůstávají fyzické platební karty. Z nejnovějšího průzkumu společnosti Mastercard plyne, že lidé u sebe mají častěji svůj chytrý mobil (86 procent), než platební kartu (75 procent) nebo peněženku s hotovostí (73 procent). 32 procent lidí v Česku si uložilo platební kartu do mobilu. Hotovost dnes představuje hlavně „železnou rezervu“. Více než polovina z nás (51 procent) již hotovost z peněženky vůbec nevytahuje i když ji tam má. To pro případ, že narazíme na obchodníka, který ještě bezhotovostní platby neakceptuje.

11. 5. 
Nový obchodní ředitel Securitas ČR

Securitas ČR hlásí nové jméno na pozici obchodního ředitele. Je jím Michal Kubín (48), manažer dvacetiletou manažerskou praxí. Do společnosti Securitas přichází z pozice změnového managera a CEO společnosti Tesla Lighting. Michal Kubín svůj nástup komentuje: „Bezpečnostní sektor prochází v posledních letech zásadními změnami a stále výraznější role hrají technologie. Jako jeden ze svých hlavních úkolů proto vidím v komunikaci se stávajícími i novými klienty a prosazování pokročilých řešení při ochraně jejich projektů.“

11. 5. 
Češi si oblíbili hybridy

V České republice roste zájem o automobily s hybridním pohonem. Jejich prodej v posledním čtvrtletí zaznamenal největší nárůst a meziročně vylétl o 68 %. Tento pohon se ukazuje jako ideální díky nedostatku dobíjecích stanic. Hybridní pohon je již mezi novými vozy druhým nejprodávanějším, když předskočil dieselové motory a usadil se na druhém místě za benzínovým pohonem. Důležité je i zjištění, že mnoho firem rovněž investuje ve vlastních fleetech do hybridních technologií pohonu a pro sdílená auta je hybridní pohon ideální. „Z našich dat plyne, že 52 % jízdy naše vozy jezdí na energii, kterou si automobil sám jízdou vytvoří. Naši službu hojně využívá mladá generace, která není k ekologii lhostejná,“ říká Milan Beutl ze společnosti Anytime Carsharing.

5. 5. 
John Jester přichází na pozici CRO ve Veeam Software

Společnost Veeam Software oznámila, že jmenovala Johna Jestera jako Chief Revenue Officer (CRO). John Jester povede strategii růstu společnosti Veeam pro uvedení na trh a pomůže postavit Veeam na pozici jedničky v moderních řešeních ochrany dat zahrnujících cloud, virtuální, fyzické, hybridní, SaaS a Kubernetes. Jester přichází do Veeamu z úspěšného působení ve společnosti Google Cloud. Před příchodem do Googlu strávil Jester 20 let ve vedoucích prodejních organizacích Microsoftu. Během své kariéry Jester úzce spolupracoval s partnery a považuje je za nedílnou součást vytváření řešení pro zákazníky.

4. 5. 
ESET rozšiřuje působnost své výzkumné divize v Česku

Společnost ESET představila plány pro technologickou divizi ESET Research v České republice, kde se nachází hned tři ze třinácti poboček pro výzkum a vývoj. Nové investice ve výši 8,3 milionů eur (204 milionů korun) jsou směřovány do personálních nákladů a rozšíření zázemí pro zaměstnance, jejichž počet se má v Česku do příštího roku zdvojnásobit. Tím se rozšíří velikost, ale i kompetence lokálních týmů, již nyní zahrnujících vývoj produktů a služeb, provoz globálního dohledového centra či analýzy bezpečnostních hrozeb v rámci pražského a brněnského viruslabu. „Česko a Slovensko bereme historicky jako naše domácí trhy. A to platí nejen v případě obchodu, ale i v oblasti výzkumu a vývoje. Naší globální ambicí je i nadále zvyšovat podíl pracovníků v technologické části společnosti. Česká republika je přitom trh, kde vidíme mimořádně vysoký potenciál, který hodláme využít, a značnou část nových pozic otevřít právě zde,“ říká Juraj Malcho, Chief Technology Officer společnosti ESET.

3. 5. 
DoDo získává od investorů 1,5 miliardy korun

Technologicko-logistická společnost DoDo Group, která se zaměřuje na B2B logistiku poslední míle, získává v rámci investičního kola Series B svou dosud největší investici. S rychlejší expanzí do zahraničí rostoucí firmě pomohou investice ve výši 1,5 miliardy korun od investorů v čele s EC Investments Daniela Křetínského a zakladatelem J&T Capital Partners Patrikem Tkáčem, kteří v logistické firmě Michala Menšíka navýší svůj minoritní podíl. Výrazná majorita zůstává V-Sharpu Michala Menšíka. Firma chce s nabytými prostředky posílit v byznysově klíčovém regionu DACH, expandovat do jižní Evropy, a posilovat svou pozici jedničky v last-mile logistice na trzích, kde je firma již etablována. Prostředky pomohou také dalšímu rozvoji vlastní data-driven logistické platformy DoDo.

2. 5. 
Do vedení společnosti Škoda Auto DigiLab nastoupil Tillmann Stauske

Tillmann Stauske je ve společnosti Škoda Auto vedoucím oddělení Customer Journey Strategy. Od 1. května současně působí vedle Ivy Benešové a Jaroslava Pelanta jako rovnoprávný člen vedení Škoda Auto DigiLab. Vystřídá tak Jarmilu Plachou, která toto digitální inovační centrum vybudovala a od března 2017 stála v jeho čele. Stauske se zaměří na vývoj digitálních služeb pro firemní i koncové zákazníky.

29. 4. 
SPP veze zkapalněný plyn z USA i do ČR

Společnost SPP uzavřela další smlouvu na nákup zkapalněného zemního plynu (LNG) v objemu 93 miliónů m3. Tanker z amerického terminálu Corpus Christi v Texasu připluje na chorvatský ostrov Krk. Zakoupený objem plynu bude k dispozici již 1. května. SPP tímto kontraktem zvyšuje bezpečnost dodávek plynu na slovenský trh. Část z nakoupeného objemu LNG, přibližně 5 miliónů m3, obdrží dceřiná společnost SPP CZ, a.s., která je dodavatelem energií v České republice. Půjde tak o vůbec první fyzickou dodávku LNG pro český trh, kterou zajistí právě SPP.

28. 4. 
Nová šéfka útvaru Komunikace ve Škoda Auto

Ariane Kilian převezme 1. července 2022 funkci vedoucí útvaru Komunikace ve společnosti Škoda Auto. Nahradí Jense Katemanna, který se 1. července 2022 stane novým vedoucím útvaru Komunikace značky Volkswagen Osobní vozy a objemové skupiny koncernových značek. Ariane Kilian byla dosud zodpovědná za komunikaci v koncernových oblastech Technika a Volkswagen Group Components. V budoucnu bude podřízena novému předsedovi představenstva společnosti Škoda Auto Klausi Zellmerovi.

27. 4. 
Mind2FLO má nového finančního ředitele

Na klíčovou pozici skupinového CFO ve skupině Mind2FLO nastoupil Tomáš Otava (40). Ten působil pět let ve společnosti Jan Becher Pernod Ricard, odkud si přináší znalost klientského prostředí. Předchozích pět let pracoval ve společnosti Sodexo, kde se podílel na projektu digitalizace. Vedle odborného know-how bude Tomáš těžit i ze svých komunikačních schopností, které má jako certifikovaný kouč osvojené: „Rád bych ve své roli finančního ředitele pomáhal firmě udržet nastavený směr strategie a pomocí dobře zvolených otázek ověřoval, že jsme stále na té správné cestě. Vzhledem k velikosti skupiny Mind2FLO a šíři našich služeb pro nás bude klíčové, abych správně nastavil finanční procesy a proaktivně komunikoval napříč společností.“

26. 4. 
Elon Musk kupuje Twitter

Představenstvo Twitteru oznámilo, že s Muskem dospělo k dohodě na prodeji všech akcií firmy po 54,2 dolaru za kus. Celkem by tak měl americký podnikatel zaplatit asi 44 miliard dolarů (v přepočtu přibližně bilion českých korun). Transakci ještě musí schválit akcionáři a regulační úřady v USA a její dokončení se očekává do konce letošního roku. „Doufám, že i moji největší kritici na Twitteru zůstanou, protože to je podstatou svobody slova,“ napsal Musk na svůj twitterový účet s více než 83 miliony sledujícími jen několik hodin před tím, než byla transakce oficiálně oznámena. Více na Lupa.cz.

25. 4. 
Czech POINT Index: 446 tisíc lidí ušetřilo v prvním kvartálu přes 97 let času

Za první čtvrtletí tohoto roku ušetřilo 446 tisíc lidí, kteří v tomto období využili síť kontaktních míst veřejné správy Czech POINT, přes 97 let svého času. Nejvíce díky možnosti vyřízení konverze dokumentů z listinné do elektronické podoby a naopak (44 % celkového uspořeného času) následované řešením výpisu z rejstříku trestů (36% podíl). Za 15 let, po které Czech POINT funguje, systém ušetřil ekvivalent 5250 let času občanů. Vyplývá to z Czech POINT Indexu společnosti NEWPS, která systém Czech POINT provozuje. Dlouhodobě nejvíce času občané šetří díky službě získání výpisu z rejstříku trestů. V posledních letech se ale z pohledu časové úspory dostala do popředí i konverze dokumentů.

22. 4. 
Rozhodněte o Absurditě roku 2022

Až do 28. dubna může kdokoli on-line hlasovat o „vítězi“ populární ankety Absurdita roku, která je každoročně vyhlašována v rámci podnikatelských soutěží Firma roku a Živnostník roku. Podívejte se na letošní nominace! Odborným garantem je Hospodářská komora ČR. Ze strany státu často slyšíme, co se všechno dělá pro zlepšení podmínek pro podnikání, ale někdy to vypadá spíše opačně. Zákonů a nařízení, které podnikatelům a živnostníkům házejí klacky pod nohy, je stále dost a dost. Daňový systém, stavební zákon, ale i řada konkrétních paragrafů v zákonech, u kterých úřední šiml zase jednou zařehtal. A proto je tu anketa Absurdita roku a její letošní nominace. Hlasujte do 28. dubna na www.firmaroku.cz/absurdita-roku. Výsledky budou vyhlášeny 3. května na pražském Náměstí Republiky.

21. 4. 
Zaměstnavatelé se potýkají s nedostatkem odborníků. Chybí více než polovině podniků

Podle průzkumu pracovního webu Profesia.cz v současnosti více než 60 % českých podniků čelí nedostatku zaměstnanců, především těch s technickým zaměřením. Chybějí jak vysokoškolsky vzdělaní IT odborníci, stavaři a strojaři, tak kvalifikovaní zástupci specializovaných profesí jako svářeči, mechanici, obráběči kovů, nebo montéři. Výrazný nedostatek lidí s potřebnou kvalifikací je problémem nejen v ČR, ale ve většině evropských zemí. Hledání zaměstnanců s potřebnými znalostmi je podle Profesia.cz nejtěžší za posledních 15 let.

20. 4. 
Mastercard uvádí na trh první platební kartu s krypto kreditem

Mastercard uzavřel partnerství s kryptoměnovou společností Nexo a spolu s platformou DiPocket uvádí na trh první krypto platební kartu v Evropě. Držitelům umožní každodenní placení, aniž by museli prodávat svá digitální aktiva. Kreditní karta je krytá kryptoměnami a její majitelé díky ní získají likviditu, kterou mohou využít k nákupům u více než 92 milionů obchodníků po celém světě: všude tam, kde přijímají karty Mastercard.

19. 4. 
Generace Z dává stále častěji přednost společensky odpovědným firmám

Generace Z, i přesto, že vyrostla s chytrými telefony a internetem, je velmi citlivá na sociální a ekonomická témata. Jsou tahounem ekologické dopravy i nákupů a služeb, které jsou přívětivější z hlediska ekologie. Tento pro ně charakteristický green přístup a sociální rozměr praktikují při nákupech a výběru značek pro vlastní spotřebu, i při výběru zaměstnavatele. „Generace Z dává přednost společensky odpovědným firmám. Lidé narození v tomto období jsou citliví na společenská a ekologická témata. Dle dostupných dat jsou pro ně lákavější firmy a značky, které se aktivně zasazují za řešení sociálních problémů a za udržitelné produkty jsou ochotni zaplatit více,“ říká Karel Kotoun z Accenture ČR. Charakteristické pro Generaci Z je: využívání zelených sdílených aut, preference lokálních značek a výběr zaměstnání podle zeleného a sociálního klíče.

14. 4. 
T-Mobile otevírá v Praze své nejmodernější Security Operations Centre

Interaktivní dashboard, celkem 80 security profesionálů, war room na řešení kyberútoků, provoz 24/7/365. Společnost T-Mobile otevírá v Praze na Roztylech své nové Security Operations Centre (SOC), které pod jednu střechu sdružuje komplexní služby v oblasti kybernetické bezpečnosti. Nové centrum dále rozvíjí rostoucí divizi T-Business, která se zaměřuje na pokročilé služby pro firemní zákazníky a státní instituce a jejíž příjmy tvoří již 42 % z celkových tržeb společnosti T Mobile.

13. 4. 
Vedení LINET Group posílili dva noví členové

Na pozici komerčního ředitele LINET Group, světové trojky ve výrobě lůžek pro zdravotnictví a sociální oblast, nastoupil Jan Beran (na obrázku vlevo). Roli finančního ředitele české firmy LINET spol. s r.o. od dubna obsadil Milan Švec. Oba mají zkušenosti z mezinárodních společností a působení na nadnárodním trhu. Jan Beran přebírá globální vedení prodeje. Jeho cílem je rozvoj prodejní organizace s využitím stávající prodejní a marketingové strategie, aby tím zajistil růst prodejů ve všech geografických oblastech skupiny. Hlavními úkoly nového finančního ředitele Milana Švece bude poskytovat strategické a finanční řízení, zdokonalovat interní postupy a kontroly, optimalizovat financování běžících i plánovaných projektů a podporovat skupinu lokálně i celosvětově v dalším rozvoji.

12. 4. 
Skupina Mind2FLO kompletuje vedení a obsadila 12 pozic seniorních manažerů

Konzultační skupina Mind2FLO zformovala během osmi týdnů od svého vzniku manažerskou strukturu. Kromě tradičních týmů v ní figuruje i mezioborový tým pro obchod a konzultační byznys a nově založené business experience studio. Do vedení skupiny se Mind2FLO podařilo obsadit 12 expertních manažerů. Rychlý nábor byl klíčový i vzhledem k plánovanému růstu skupiny a zahraniční expanzi. Skupina Mind2FLO pod vedením Jana Galgonka využívá od března prostory na pražské Bořislavce, kde se v prvním kroku propojila mediální a technologická divize. Na obrázku posily týmu Lenka Auerová a Mirka Lukáčová.

11. 4. 
Přes polovinu IT společností už přišlo o svá data

Společnost Acronis představila výsledky svého každoročního průzkumu Cyber Protection Week. Přiblížíme telegraficky zásadní závěry průzkumu. 56 % běžných uživatelů ztratilo v roce 2021 nenávratně svá data, z toho 30 % jednou, 21 % více než jednou až 5× a 5 % více než 5×. Jen 44 % nepřišlo o svá data. Již 39 % uživatelů muselo někdy obnovovat svá data, 33 % vícekrát a jen 28 % nemuselo obnovovat vůbec. Obnovou dat strávilo 6 % uživatelů více než den, 15 % méně než den, 46 % pod půl dne a 33 % ani ne hodinu. Je desetina uživatelů zálohuje počítače či mobilní zařízení každý den, 37 % pravidelně a 43 % nepravidelně či vůbec. 54 % uživatelů zálohuje do cloudu. Úměrně s tím se snížilo využívání lokálních úložišť (na 33 %) a nejdoporučovanější hybridní zálohování provádí 12 % uživatelů. Uživatelé se nejvíce obávají krádeží dat kreditních karet, identity a hesel (65 %), malwarových útoků (59 %), phishingu (49 %) a ransomwaru (42 %). Nemají ale příliš představ o hrozbách cryptojackingu (26 %), DDoS rizicích (20 %) a útocích na domácí a IoT zařízení (19 %).

8. 4. 
Společnost Gi Group se změnila v Gi Group Holding

Společnost Gi Group oznámila založení holdingu Gi Group. S okamžitou platností nová firemní značka a obchodní struktura Gi Group Holding dále sjednocuje strategický přístup a dopad řešení, která poskytuje kompletní soubor personálních a náborových služeb. Skupina s hlavním sídlem v Miláně a s více než 6000 zaměstnanci působí ve 30 zemích světa. Holdingová obchodní struktura poskytuje dohromady služby více než 20 000 společnostem, a to napříč všemi svými klíčovými společnostmi.

7. 4. 
ČSOB spouští specializované pobočky pro firemní klientelu

Skupina ČSOB vytváří síť specializovaných poboček pro firemní klientelu s komplexní nabídkou servisních a obchodních služeb. Od dubna je k dispozici 88 poboček pro firemní bankovnictví včetně více než 50 nových provozních míst. Vedle toho bude pro klienty firemního bankovnictví fungovat dalších 97 míst, která budou poskytovat základní servis v podobě služeb spojených s fyzickými osobami, např. vyzvednutí platební karty nebo sjednání ČSOB identity. Celkem se budou firmám a podnikatelům věnovat bankéři na 185 pobočkách. Hotovostní obsluhu budou i nadále poskytovat pobočky ČSOB s pokladnami stejně, jako tomu bylo doposud.

6. 4. 
Jan Jetmar v Prochazka & Partners povyšuje

Společnost Prochazka & Partners, která se zabývá poradenstvím pro nájemce v oblasti komerčních realit, hlásí povýšení Jana Jetmara (29) na pozici Senior Associate. Jetmar v Prochazka & Partners působí od března 2018 a věnuje se poradenským službám v oblasti kanceláří pro korporátní klientelu. Za tu dobu uzavřel více než 40 transakcí převyšujících 55 tisíc m2 kancelářských ploch. Své pracovní zkušenosti Jan Jetmar načerpal také ve společnosti Deloitte, kde se bezmála dva roky věnoval finančnímu auditu. Během svého působení v Deloitte byl zodpovědný za audity mnoha renomovaných nadnárodních společností – od výrobních podniků až po finanční instituce, díky čemuž získal dostatečný přehled o potřebách korporátní klientely.

5. 4. 
Společnost Allegro dokončila akvizici MALL Group a WE|DO

Společnost Allegro, nákupní platforma v Polsku a jeden z deseti největších internetových obchodů na světě, dokončila převzetí společností MALL Group a WE|DO. Spojení toho nejlepšího ze všech firem podpoří pokračující mezinárodní expanzi rozšířené skupiny a umožní obchodníkům z celého regionu i mimo něj těžit z toho, že mohou díky jedinému zalistování své výrobky prodávat napříč zeměmi. Zároveň poskytne desítkám milionů spotřebitelů v EU pohodlný přístup k širšímu sortimentu, výhodným cenám a kvalitnímu doručování zboží napříč zeměmi.

4. 4. 
Klaus Zellmer se stane novým předsedou představenstva Škoda Auto

Novým předsedou představenstva společnosti Škoda Auto a.s. bude od 1. července 2022 Klaus Zellmer, který v současnosti jako člen představenstva značky Volkswagen odpovídá za oblast prodeje, marketingu a after sales. Dosavadní předseda představenstva Škoda Auto Thomas Schäfer převezme k 1. červenci 2022 funkci předsedy představenstva značky Volkswagen, zároveň se stane členem koncernového představenstva a bude řídit skupinu objemových značek.

1. 4. 
Češi vyvinuli software pro kompletní agendu řízení společnosti

Česká firma Smart Management Advisory představuje nový software MySmartPlace, který komplexně zastřešuje veškeré firemní back office aktivity. Aplikace pokrývá zaměstnaneckou a účetnickou agendu, evidenci majetku a například i systém zadávání úkolů. Právě tyto oblasti patří dlouhodobě mezi největší slabiny malých a středních českých podniků. Ekosystém celého produktu je navíc modulární. To znamená, že lze digitalizovat jen dílčí část společnosti a přizpůsobit ji dle charakteru podnikání. Jedná se o důležitý nástroj k digitální transformaci malých a středně velkých českých firem. Jejich úroveň digitalizace totiž zaostává oproti EU o 20 %.